In de 19e eeuw vond de industriële revolutie plaats en een van de belangrijkste veroorzakers hiervan was de stoommachine die de wereld compleet veranderde.
Ook voor het vervoer werd deze stoommachine gebruikt en de stoomtrein zag het levenslicht. In het Westland deed de stoomtrein zijn intrede in 1883 met de aanleg van een spoor van Loosduinen via Poeldijk naar Naaldwijk.
In datzelfde jaar werd er ook een aftakking gemaakt van Poeldijk via Monster naar ‘s-Gravenzande.
Dit alles had tot gevolg dat Poeldijk een belangrijk knooppunt werd voor het vervoer over het spoor.
Op het spooremplacement van Poeldijk werden de wagons verdeeld bestemd voor Monster of voor Naaldwijk. Het spoor richting Monster had zelfs nog een aansluiting naar Hoek van Holland en de boot naar Engeland (Harwich). Dit was vooral van belang voor het vervoer van Westlandse producten naar Engeland. Zo had iedere Westlandse veiling een aansluiting op het spoor.
Tot 1932 werden er naast goederen ook passagiers vervoerd met deze trein, maar met de opkomst van de lijnbussen verloor de trein de belangstelling van passagiers en werden er alleen nog goederen vervoerd. Dit waren hoofdzakelijk tuinbouwproducten en steenkolen. Na de tweede wereldoorlog deed de diesellocomotief zijn intrede en werd de dieselloc NS 450 een vertrouwd beeld in het Westland.
In de jaren 50 kwam het vrachtvervoer met vrachtwagens sterk in opkomst en ook hier verloor de trein de slag. De komst van aardgas als brandstof voor de tuinbouw bracht de beslissende slag toe omdat nu zelfs het vervoer van steenkolen verleden tijd was.
In 1967 werd het spoor met een ludieke treinreis met studenten opgeheven.
Anno 2017 kan je in het Westland nog op diverse trajecten de loop van het voormalig spoor volgen in de vorm van fietspaden zoals het Kralingerpad in De Lier, langs de Gaag in Schipluiden en van Naaldwijk naar Westerlee. In Poeldijk heeft het opgeheven spoor extra ruimte gegeven langs de N220
Meer lezen: Wikipedia Westlandse Stroomtramweg Maatschappij