Weg- & waterwegen

haagvaart-1935

1611 - Haagvaart in Loosduinen (1935)

Toon streetview

Eigenaren van duingronden aan het Westeinde in Den Haag kregen in 1611 van Delfland toestemming een beperkte zandvaart te graven.

Men hield zich niet aan de afspraken en de stad Delft begon een proces tegen Den Haag omdat de verversing van de Delftse grachten in gevaar kwam. Pas in 1642 kwamen de partijen overeen de Haagse vaart door te trekken naar de Loosduinse vaart.

Stadhouder Frederik-Hendrik drukte toen een verbinding met zijn slot in Honselaarsdijk door. De vaart stimuleerde de handel in groenten en fruit. De markten in Den Haag waren eenvoudiger te bereiken; in de 18e eeuw kwam er dagelijks een “Aspergies Schuytje” uit het Westland.

De Haagvaart was de spil in de aan- en afvoer van de Loosduinse groentenveilingen. Ook de wasserijen gebruikten de vaart voor het lozen van het waswater.
De Haagvaart is een begrip voor elke Loosduiner.
In de 20e eeuw werd de vaart gedempt voor tramlijn 2.

Haagvaart in 1963

1963 - Haagvaart in 1963

Demping Haagvaart in 1982 t.b.v. tramlijn 2

1982 - Demping Haagvaart in 1982 t.b.v. tramlijn 2